manier van lesgeven

Iedereen kan gitaar, basgitaar of contrabas leren spelen.
Leeftijd en instapniveau zijn daarbij van ondergeschikt belang.
Ik heb zowel absolute beginners van 7 als gepensioneerden binnen mijn lespraktijk.

Gitaar en bas spelen kun je op heel veel verschillende manieren doen.
Het is daarom belangrijk dat we van te voren goed overleggen wat je wilt bereiken en hoe we daaraan gaan werken. Ik heb in de loop van de jaren een berg lesmateriaal, methodes en speelrepertoire verzameld. Daaruit kiezen we in overleg datgene dat goed bij jou past. Jouw favoriete muziek staat daarbij centraal.

Tijdens de gitaarles en basles maak ik gebruik van het klassieke notenschrift en de tabulatuur-notatie (tabs).
Voordeel van het klassieke notenschrift is dat je er ook wat aan hebt als je switcht naar een ander instrument of bv gaat zingen. Wat dat betreft is het een stukje algemene ontwikkeling waar je later veel aan hebt. Mijn ervaring is dat jonge kinderen het notenlezen over het algemeen heel vlot oppikken.
Daarnaast is voor veel gitaarleerlingen het leren lezen van tabs dé manier om eenvoudig te onthouden waar en op welke snaren de vingers op de gitaarhals geplaatst moeten worden.

Met jonge kinderen volg ik meestal-in overleg met de ouders-een speelse basismethode als eerste kennismaking met het instrument. Daarnaast spelen we al gauw eenvoudige liedjes die de kinderen van internet en tv kennen.

Naast het spelen van bladmuziek en het volgen van lesmethodes vind ik het belangrijk dat leerlingen hun eigen muzikaliteit ontdekken en ontwikkelen. De vorm waarin ik dit giet is bij iedere leerling anders. Het gaat hierbij om dingen als improvisatie, voordracht en op het gehoor naspelen van solo’s en slagjes.

Je kunt één op één les volgen, maar ook in een groepje.
Alle combinaties zijn in principe mogelijk.

In sommige gevallen reiken mijn lessen verder dan alleen gitaar leren spelen.
Lijkt het je bv leuk om met een vriendenclubje te gaan musiceren of speel je al in een band dan kan ik je daar (op lokatie) uitstekend in begeleiden.